Monday, May 25, 2020

Aku buat art baru guna Microsoft Excel.




 Assalamualaikum and Eid Mubarak!


Memandangkan masih dalam perintah kawalan pergerakan so why not kan isi masa lapang? Haha, lagipun my favourite ni. Post kali ni, penuh gambar with caption ja, tulis tak banyak mana pon.

Aku mula...



Apa yang aku guna?
Benda asas saja aku guna iaitu Microsoft Excel dengan Paint, lepas tu bahan utama -gambar.



Apa yang aku buat?
Kali ni aku buat gambar Suga a.k.a Agust D (he's making a comeback with Daechwita), aku buat lakaran biasa saja, tak details sangat. Gambar pun, screenshot kat music video baru dia tu.



Mula-mula wajiblah Insert gambar yang nak digunakan dulu.

Kalau gambar tu takberapa jelas, aku akan zoom untuk memudahkan aku jugak.
 Alamak, lupa nak screenshot yang satu ni lahai. Untuk nak mulakan buat outline, aku buat macam ni ; Insert - Shape - cari Curve.


Ini hasil buat outline tu.Nampak tak kemas, tak elok langsung kan?

Macam mana aku buat coloring?
Untuk coloring ni, aku klik dekat bahagian mana yang aku nak color.

Shape Outline, then choose No Outline.

Shape Fill, then choose the colors.


The Outlines!

Kalau nak buat kedut-kedut tu, guna curve jugak the ikut line saja. Lepas tu, untuk ketebalan line tu, boleh pilih kat Shape Ouline - Weight.

Ok yang ni dah siap coloring dah. Baru nak nampak ghupaaaa!
Buat background pulak.
Untuk background kalau nak buat plain color pon boleh tapi aku saja ja nak bagi ala-ala sama, so kali ni guna gradient pulak. Tak akan jadi sama betul-betul, so-so jaa. 

First pilih bentuk mana yang nak guna. Kemudian, 

Shape Fill - Gradient - More Gradient.

Gradient Fill - Directions 

Lepas tu edit dekat Gradient stops. Ha, kena main dengan color sikit kat bahagian ni.

Inilah hasil.

Siap semua jangan lupa grouping!! Klik dekat salah satu shape then right-click - Group - Group.

Inilah outcome dia. Sama dak sama dak? Haha.

Save as .png jangan dilupakan ya!
Bila dah siap grouping, copy artwork tu or guna ctrl+c dan paste (or ctrl+v) dekat Paint. Then ejas bagi elok, save as .png!!!!


Aku ada buat yang lain jugak antaranya depa-depa kat bawah ni.

yang ni aku guna wallpaper bunga-buga, sofa tu buat pakai gradient ja sebab malas nak buat outline



_____________________________________________________________________


Ini paling favourite aku sebab puas hati dengan hasil baju dia tu, nak sama and the shirt looks nice!


_____________________________________________________________________


yang ni buat mata sama sebab jelas hahaha






Ok siap! Happy reading y'alls! Sorry ya kalau ada silap ka apa, satgi aku edit balik.
Bye, ada kejoo nak buat :)

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin
#StaySafeStayHome



WILL BE BACK HERE FOR BLOGWALKING! DROP YOUR URLs!!

13 comments:

  1. waaa.. sy jeles betul org yg kretif mcm nie..
    apapun selamat hari raya ^^ Maaf zahir dan batin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, jangan begitu haha.
      Selamat Hari Raya too!

      Delete
  2. WOW saya suka gila effort awak ni! ah jelesnya , nak explore juga lah benda benda macamni . nice job !

    ReplyDelete
  3. Wah keren... Iri, coba saya juga bisa :(

    ReplyDelete
  4. bestnya dapat lukis macam ni.. pakai excel pun dah okay, apalagi kalau pakai photoshop. good luck~

    ReplyDelete
  5. dari haritu lagi nk try buat tapi kemalasan tu memang susah nak buang... anyway, selamat hari raya !

    ReplyDelete
  6. A talent! i never thought of doing art on microsoft excel

    ReplyDelete
  7. The Tittanium, a member of the T-Series group that develop Tritanium
    Tritanium titanium phone case is titanium pipes a member of the T-Series group that develop Tritanium. titaum Its T-Series family, Tritanium, is a t-series with three different varieties. The T-Series, titanium jewelry the T-Series how strong is titanium

    ReplyDelete