Sunday, May 31, 2020

Learn making art using Microsoft Excel with ARI! | Bahagian 1

Assalamualaikum semua, hi :)

Aku ingat nak buat a simple/quick art tutorial art guna microsoft excel. Selalunya kalau buat art ni mesti guna photoshop@illustrator kan atau yang sama sewaktu dengannya. Mungkin berguna untuk ampa yang tak mahir nak guna photoshop@illustrator atau macam aku nih, yang malas nak install depa dua tu (sebab laptop lama rosak dan sekarang aku guna laptop recon ja dulu) tapi memang nak buat art ja kejanya.

Kalau ada yang berminat, boleh laa baca post aku yang ni dan seterusnya~


Jom hari ni aku nak ajar serba sedikit buat art menggunakan tiga 'benda' ni with microsoft excel ;

1. GRADIENT.
 ____________________________________________________________

Buat bentuk dulu.
Insert - Shape - Pilih shape yang nak digunakan.

Buang outline.
Klik kat shape yang baru buat - Format - Shape Outline - No Outline

Shape Fill - Gradient - More Gradients

Harap pahamlah bila tengok gambar ni. Tak paham, tanya ya :)

Klik kat benda yang aku bulatkan dengan color merah tu dan pilih la color yang nak digunakan. Repeat sampai habis, dan ejaslaa jarak antara benda-benda tu mengikut citarasa sendiri.


Ok, dah siap! Macam tu saja nak buatnya, simple-simple aja. Harap ampa paham nah, kalau tak paham tu jangan segan silu tanya aku. Jangan risau, aku tak makan orang nah :) 

HAHAHA




Untuk nak buat background yang macam gambar kat bawah ni, step dia sama jugak tau. Ikut kreativiti masing-masing ya.






to be continued...



EXTRA POST,
This one is my latest art!





8 comments:

  1. semangat ni baca... tapi baca jelah.. bila tah nak try

    ReplyDelete
  2. waaaa! i have interests in graphics!! hehe hope you boleh buat banyak tuto esp using photoshop, illustrator, after effects :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! InsyaAllah nanti kita bnykkan lagu tuto2 yang lain :)

      Delete